Älä oleta, älä kerro

Vaan kysy ja kuuntele – asiakasymmärrys on menestyksen pohja

Analytiikan ja asiakasymmärryksen avulla voi taistella omia oletuksia ja vääriä käsityksiä vastaan.

Meillä on kotona sääntö: ”Kysy, älä oleta. Kuuntele, älä kerro.” Tavoitteena on vähentää arjen kitkaa. Kysyminen ja kuuntelu ei ole aina helppoa arjen kiireessä, mutta vain sillä pystymme lisäämään keskinäistä ymmärrystä.

Olettaminen ja omien näkemysten kertominen on helppoa. On helppoa paasata, miten joku ei ymmärrä juuri minua, mutta ymmärränkö minä häntä?

Meistä kukin näkee maailman omalla tavallaan. Kukaan ei pysty täysin tavoittamaan toisten ajatuksia, mutta siihen tulee pyrkiä. Jos ymmärrämme, mitä toinen tuntee tai ajattelee, pystymme näkemään hyvät ja huonot puolet omassa toiminnassamme.

Ymmärrys kasvaa digissä

Arjen opit pätevät markkinoinnissa. Digitaalisissa kanavissa meidän on mahdollista ymmärtää entistä paremmin sitä, mitä yritys- ja kulutusasiakkaamme haluavat, toivovat ja tuntevat.

Asiakasymmärryksen kehittäminen on auttanut meitä kehittämään sisältöjämme. Se auttaa meitä tavoittamaan kuluttaja-asiakkaita, jotka haluavat tulla tavoitetuksi. Analytiikan avulla pystymme tarjoamaan yritysasiakkaillemme alustan, jonka avulla he saavat viestilleen lisää tehoa.

Asiakasymmärryksen ja analytiikan kehittäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pystymme aiempaa tarkemmin seuraamaan muun muassa sitä, minkälaisia juttuja lehdissämme luetaan, ja minkälaisia kohderyhmiä sivujemme kävijöistä voidaan luoda. Tietoja kerätään EU:n tietosuoja-asetusten mukaisesti.

Tee hypoteesi, ja testaa se

Pelkkä tiedon kerääminen ei riitä. Tiedon perusteella voi olettaa asioita ja oletusten perusteella kertoa tarinoita, jotka eivät pidä paikkaansa.

Siksi on tärkeää kysyä kysymyksiä, tehdä hypoteeseja. Siksi on tärkeää kuunnella mitä data kertoo, ei etsiä vahvistusta omille ajatuksille. Erityisen tärkeää tämä on markkinoinnissa ja kaikessa liiketoiminnassa.

Edesmennyt tilastoguru Hans Rosling kuvaa kirjassaan Faktojen maailma niitä harhoja, joita perinteisissä länsimaissa on muun maailman kehityksestä. Jos oletamme, että esimerkiksi Togossa ei rokoteta lapsia poliota vastaan, emme pysty hyödyntämään liiketoimintamahdollisuuksia, joita rokottamiseen tarvittava infrastruktuuri mahdollistaa.

Oletan liikaa

Mitä sinä oletat? Haluatko kertoa, vai haluatko ymmärtää?

Kotona minä oletan paljon, aivan liikaa. Siksi olen aina kiitollinen, kun puolisoni muistuttaa, että nyt on syytä kuunnella ja kysyä. Arjen kitka vähenee, kun ymmärrys toisiamme kohtaan kasvaa.

Me haluamme ymmärtää sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaitamme. Asiakasymmärrys on digitaalisissa kanavissa kaiken menestyksen pohja. Ymmärrys on meidän kaikkien etu.

Johannes Niemeläinen

Johannes Niemeläinen

Tuotepäällikkö, digitaaliset kuluttajatuotteet
Kaakon Viestintä

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerromme digi- ja printtimainosratkaisuistamme sekä kattavista sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.