”Innostavinta urallani ovat olleet tilanteet, joissa olen huomannut, että asiakas aidosti luottaa”

Kiitos teille, asiakkaat, te teette työstämme mielenkiintoista

Tätä blogitekstiä kirjoittaessani koko Suomi toipuu Leijonien kultajuhlista. Sosiaalisessa mediassa kiertää nyt Mörkö-meemien lisäksi Suomen jääkiekkomaajoukkueen päävalmentajan Jukka Jalosen pohdinta ”Meidän pitäisi ihan kaikkien sisäistää se, että yhdessä tekemällä saadaan enemmän aikaan. Se kaikki, mitä annat muille, tulee sulle jossakin kohtaa takaisin.” Työskentelen myyntineuvottelijana Kaakon Viestinnän yritysasiakasmyynnissä, ja allekirjoitan Jalosen mielipiteen täysin.

Mediaratkaisujen myyminen asiakkaalle ei ole yhdensuuntaista liikennettä, vaan yhteistyötä asiakkaan kanssa. Meidän perustehtävämme täällä myynnissä on edesauttaa asiakkaan liiketoimintaa ja tuntea jokaisen asiakkaan yksilölliset tarpeet. Myyntitiimistämme löytyy monen alan asiantuntijoita perinteisen mainonnan osaajista esimerkiksi sisältömarkkinoinnin ja digimainonnan syväosaajiin, ja yhteistyön merkitys myös meillä täällä talon sisällä on suuri. Tarvittaessa palvelemme mainostarpeitanne monen eri asiantuntijan voimin.

Myyjämme ovat hyvin motivoituneita työhönsä – kiitos teidän

Olen työskennellyt Kaakon Viestinnän yritysasiakasmyynnissä Mikkelissä yli seitsemän vuoden ajan. Viimeiset kolme vuotta olen opiskellut työn ohessa Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suuntautumisenani Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen. Tein opinnäytetyöni työnantajalleni aiheenani Mikä motivoi myyntityössä? Myyntineuvottelijoiden työmotivaatioon vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen mukaan myyntineuvottelijamme ovat hyvin motivoituneita työhönsä- asteikolla 1-5 kaikkien vastaajien keskiarvoksi tuli 3,8, kun kysyttiin tämänhetkistä työmotivaatiota. Erityisesti olen ylpeä, kuinka sitoutuneita kollegani ovat asiakkaisiin. Kun kysyttiin, mikä tekee työstäsi mielenkiintoista, joka kolmas (33,4%) eri vastauksista koski asiakkaita ja asiakkaiden kanssa toimimista. Tässä muutamia esimerkkivastauksia kysymykseen myyntineuvottelijoiltamme:

” Kohtaamiset eri alojen asiakkaiden kanssa”

” Huomata asiakkaiden menestyvän ja ratkaisujemme toimivan.”

” Asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen.”

” Uusien asiakkaiden tapaaminen ja heihin tutustuminen.”

” Asiakkaat ovat mukavia ja kiva nähdä, kuinka ratkaisut auttavat heitä.”

Vastaajat kuvailivat erityisesti asiakkaita, asiakastyytyväisyyttä, vuorovaikutusta ja yhteistyötä asiakkaan kanssa ja asiakkaan liiketoimintaan tutustumista mielenkiintoisena. Opinnäytetyöni teoriakatsauksessa kävikin ilmi, että menestyvä myyntityö vaatii myynniltä aitoa asiakaslähtöisyyttä, joka pitää sisällään asiakasyrityksen toiminnan tuntemista, aitoa kiinnostusta vastata asiakasyrityksen yksilöllisiin tarpeisiin sekä asiakassuhteen kehittämistä kertamyyntiasiakkuudesta kumppanuuteen.

Yhdessä kysymyksessä vastaajia pyydettiin kuvailemaan asioita tai tapahtumia, jotka ovat jääneet työuralla mieleen erityisen innostavina. Kolme eniten vastausta saanutta tekijää olivat onnistumiset työssä, tyytyväinen asiakas ja asiakkaan luottamus myyjään. Alla olevasta esimerkkivastauksesta käy ilmi kaikki nämä tekijät:

”Haasteelliset neuvottelut, joiden kautta hyvään ja pitkäaikaiseen asiakkuuteen. Yhteiskäynnit kollegan tai esimiehen kanssa, joiden kautta on päästy yhdessä maaliin. Tilanteet, joissa on huomannut, että asiakas aidosti luottaa.”

Ylläolevassa vastauksessa korostuu yhteistyön merkitys sekä asiakkaan että kollegojen kanssa. Hyvä tiimihenkemme nousi myös yhdeksi tärkeimmistä työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä tutkimuksessani. Minulla onkin ilo työskennellä hyvässä ja asiantuntevassa tiimissä toisiaan tukevien ja arvostavien työkavereiden keskellä.

Mikä tekee minun työstäni mielenkiintoista?

Työskentelen ns. puhelinmyyntitiimissä eli hoidan työni pääosin täällä toimistolla pitäen yhteyttä asiakkaisiin enimmäkseen puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Jokainen työpäiväni on erilainen: soitan asiakkaille, hoidan sähköpostilla tulleita tarjouspyyntöjä ja muita kyselyjä, otan vastaan paikan päälle tulevia asiakkaita, autan kollegoja ja muiden osastojen työkavereita, osallistun erilaisiin palavereihin ja vastaan vaihteen kautta tuleviin puheluihin. Työ on vaihtelevaa, ja vaatii tiettyä suunnitelmallisuutta, jotta ehdin tehdä kaikki päivälle suunnitellut työt. Jokaiselle päivälle tulee aina kuitenkin vastaan jotain yllättävää, joka laittaa päivän aikataulut uusiksi.

Minulla on ihania vakioasiakkaita, joiden kanssa olen tehnyt yhteistyötä jo vuosia, sekä päivittäin vastaan tulevia täysin uusia kontakteja. Minusta tässä työssä palkitsevinta on se, että asiakkaat ovat niin erilaisia. Asiakkaita löytyy laidasta laitaan aivan pienistä yhden miehen tai naisen yrityksistä suuriin valtakunnallisiin konserneihin. Asiakkaiden liiketoiminta on tunnettava, ja vuosien varrella olen oppinut paljon eri toimialoista ja niiden toiminnasta. Minulle jokainen asiakas koosta ja mainontaan käytettävästä budjetista riippumatta on aivan yhtä tärkeä ja palvelen kaikki parhaalla mahdollisella tavalla. Paras palaute minulle on tyytyväinen asiakas.

Meillä on mahtava tuotevalikoima tilattavista lehdistä ilmaisjakeluihin ja verkkopalveluihin, ja jokaiselle löytyy sopivan kokoinen mainoskampanja. Oman suolansa työhön tuo vuodenajan vaihtelut: Kesällä ostetaan Kesälehtiä, kesäasukasjakeluita ja kesäkampanjoita ja jouluna joulukauppaan liittyvää mainontaa ja joulutervehdyksiä. Vaalit ovat aina suuri ponnistus myös, ja tälle keväälle niitä osui kahdet. Suomen kesä on tapahtumarikas, ja kesällä järjestetään paljon erilaisia kesätapahtumia. Kesällä palvelen paljon erilaisia kausitoimijoita ja kesätapahtumien järjestäjiä, joten kesäisin asiakaskunta on tavallistakin laajempi. Se on innostavaa, ja tuntuu että kesäkuukausina kaikki ihmisetkin ovat täynnä iloista ja aurinkoista mieltä.

Mediamainonta kannattaa kesälläkin

Kesälomakausi on parhaillaan alkamassa niin täällä meillä Kaakon Viestinnässä kuin muuallakin. Kesäaikana mainostamista ei kuitenkaan missään nimessä kannata kokonaan unohtaa. Kesälomalla myös teidän asiakkaillanne on enemmän aikaa lehden lukemiseen ja verkkouutisten sekä näköislehden lukeminen käy näppärästi älypuhelimelta tai tabletilta vaikka laiturin nokasta tai reissun päältä. Kesällä kaikkeen lomapuuhaan ollaan myös valmiita käyttämään rahaa enemmän kuin arkena, ja kesällä ollaan enemmän liikkeessä eri kesätapahtumissa.

Meillä täällä Etelä-Savossa yksi merkittävä kohderyhmä mainosasiakkaillemme on kesäasukkaat, jotka saapuvat sankoin joukoin lomanviettoon alueelle kesällä ja jättävät alueelle ison tukun euroja. Länsi-Savo- ja Itä-Savo-lehdissä on tänä vuonna vielä yksi kesäasukasjakelu juhannusviikon maanantaina 17.6. Kymenlaaksossa kuhinaa aiheuttaa tänä kesänä Asuntomessut ja julkaisemme yhteistyössä Suomen Asuntomessujen kanssa virallisen Asuntomessulehden 11.7. Messut tuovat Kaakkois-Suomeen paljon kävijöitä ympäri Suomen, joten hyödynnä näkyvyys messukävijöiden keskuudessa. Kirsikkana kakussa meillä on lisäksi tarjota Kesäkampanja: Mainostaessasi sekä painetussa lehdessä että verkkosivustollamme ajalla 24.6.-31.7., saat kolme kampanjaa kahden hinnalla! Lue lisää täältä: https://yritysasiakkaat.kaakonviestinta.fi/kesakampanja-sataa-tai-paistaa-asiakkaita-riittaa-triplasti-nakyvampi-kesaetu-on-taalla/

Koko meidän myyntitiimin puolesta kiitän sinua, asiakkaamme, hyvästä yhteistyöstä ja toivotan oikein ihanaa ja aurinkoista kesää! Pidetään yhteyttä!

Petra Kortelainen
Petra Kortelainen

Myyntineuvottelija
petra.kortelainen@kaakonviestinta.fi
0440 350 246

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerromme digi- ja printtimainosratkaisuistamme sekä kattavista sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.