Mediamaailma muuttuu

Maailma muuttuu, niin myös Kaakon Viestintä

Kaakon Viestintä on toiminut reilun neljän vuoden ajan. Siihen aikaan mahtuu paljon muutoksia, isoja ja pieniä, niin toimintaympäristössä kuin talon sisälläkin. Tarkoitus ei ole tehdä historiankirjoitusta noista neljästä vuodesta vaan nostaa esiin muutamia asioita, jotka ovat mielestäni esimerkkejä mediamaailman muuttumisesta.

Mediamainonta muuttuu Suomessa

Alkuun muutama sama mediamainonnan kehityksestä vuonna 2018. Kantar TNS:n ja media-alan liittojen kokoaman ”Mediamainonnan määrä 2018” –tilaston mukaan mediamainonnan määrä kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Mainontaan käytettiin vuonna 2018 yhteensä noin 1,246 miljardia euroa, josta noin kolmannes ohjautui sanomalehdistölle, sanoma- ja kaupunkilehdille. Vaikka kärkipaikka säilyi, niin painetuissa sanomalehdissä mediamyynnin arvo laski edelliseen vuoteen verrattuna 11,1 prosenttia. Painetuissa kaupunkilehdissä pudotus oli hieman pienempi: 7,3 prosenttia.

Samaan aikaan sanomalehtien ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti on kulkenut toiseen suuntaan ja kasvoi viime vuonna 10,5 prosenttia. Mainostaminen sosiaalisessa mediassa sekä hakusanamainonta kasvoivat viime vuonna eniten edellisvuoteen verrattuna. Mediamainonta sosiaalisessa mediassa eneni 31,3 prosenttia ja hakusanamainonta lisääntyi 20,7 prosenttia. Myös ulkomainonta kasvoi kiitettävät 15 prosenttia.

Mainonta digitalisoituu

Kaakon Viestinnässä digimainonnan kasvu on jatkunut tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Digimainonnan kehitystä voidaan arvioida euromääräisenä kasvuna suhteessa muihin mainosvälineisiin sekä muutoksena mainonnan kohdistamisessa eri päätelaitteille, eri mainosmuotojen hyödyntämisessä ja digitaalisen mainonnan ostokanavissa. Nämä kaikki edellä mainitut osa-alueet ovat ohjanneet kehitystyötä vahvasti viime vuosina ja tämä on näkynyt muun muassa entistä tehokkaampina mainosmuotoina, jotka skaalautuvat automaattisesti myös mobiililaitteiden näytöille sopiviksi.

Mainostaminen mobiililaiteilla yleistyy entisestään

Mobiililaitteiden ja -mainonnan osuus toteutuneesta display- eli bannerimainonnasta Suomessa oli helmikuussa 45 prosenttia ja desktop-laitteilla eli tietokoneilla näytettävän mainonnan osuus 55 prosenttia. Mobiililaitteiden osuuden kasvu on luontevaa ja odotetusti jatkuu samankaltaisena, koska median kulutuskin suuntautuu yhä enemmän mobiililaitteisiin. Mainostajien on hyvä tiedostaa kampanjoita suunniteltaessa, että onnistuneeseen kampanjointiin kuuluu tänä päivänä myös mobiilimainonta.

Kohdentamalla viestisi tavoittaa oikean yleisön

Jatkossa voimme tarjota asiakkaillemme entistä kustannustehokkaampaa mainontaa, sillä pystymme kohdentamaan kampanjoita eri tavoin datan ja analytiikan avulla. Meille Kaakon Viestinnässä tämä on tarkoittanut merkittäviä panostuksia analytiikan tuottamiseen, tulkitsemiseen sekä sen perusteella tehtäviin toimenpiteisiin. Otimme syksyllä 2018 käyttöön Googlen digimainonnan järjestelmät, joiden avulla tuomme asiakkaillemme uusia ratkaisuja digimainonnan toteuttamiseen. Esimerkiksi kohdentamalla kampanja liiketoimintasi kannalta tärkeille kohderyhmille pystymme tarjoamaan alueen laadukkaimmat kontaktit.

Ohjelmallinen ostaminen yleistyy Suomessa

Ohjelmallinen ostaminen on yleistynyt merkittävästi Suomessa viime vuosien aikana. Yksinkertaistettuna ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa tietojärjestelmien välistä millisekuntien sisällä tapahtuvaa huutokauppaa mainosnäyttöjen tarjoajien ja ostajien välillä. Huutokauppa voi olla avointa, jolloin pohjahinta on määritelty myyjän toimesta. Suljettu huutokauppa puolestaan antaa valikoiduille ostajille mahdollisuuden tarjota mainosnäytöstä ennen sen päätymistä avoimeen huutokauppaan. Kaakon Viestinnän mainosinventaari on nyt ostettavissa ohjelmallisesti useassa eri ostojärjestelmässä ja jatkossa pystymme tekemään asiakkaidemme kanssa myös suoria diilejä, jolloin mainostajan kanssa on neuvoteltu etukäteen hinta sovituille mainospaikoille ja varsinainen ostotapahtuma tehdään automaattisesti järjestelmän kautta.

Sisältömarkkinointi kasvussa

Parin viime vuoden aikana maailman laajuisesti suurin kasvava markkinoinnin ja mainonnan alue, niin printissä kuin digissäkin, on ollut sisältömarkkinointi. Sisältömarkkinointi tai SiMa, kuten me sitä talon sisällä kutsumme, yhdistää kuluttajalle merkityksellisen sisällön ja markkinoinnin. SiMa perustuu laadukkaaseen, tarinalliseen sisältöön, joka saa lukijan hakeutumaan sisällöntarjoajan palveluiden tai tuotteiden luokse, koska se puhuttelee juuri häntä, vastaa hänen kysymyksiinsä ja ratkoo hänen ongelmiaan. Sisältömarkkinointia olemme tehneet ja julkaisseet kohta kolmen vuoden ajan ja sen perusteella voi jo nyt sanoa, että laadukas sisältö kiinnostaa ja toimii. Tästä esimerkkinä olkoon se, että meillä on ollut useamman kerran kaupallinen artikkeli viikon luetuimpien juttujen kärjessä lehtien verkkosivuilla.

Kehitystä tehdään myös printissä

Vaikka valtaosa uudistumisesta, kehityksestä sekä kasvusta tapahtuu digitaalisessa mediamaailmassa, tapahtuu sitä myös perinteisen printin puolella. Reilu vuosi sitten muutimme omat kaupunkilehtemme ns. lisäpeittolehdiksi, joita ovat ES Keskiviikko, KS Keskiviikko ja LS Keskiviikko sekä ES Lauantai. Tämä tarkoittaa sitä, että edellä mainitut lehdet jaetaan ”runkolehden” tilaajien lisäksi varhaisjakelualueella asuville ei-tilaajille. Mainostajalle tämä tarjoaa enemmän kontakteja heti varhaisjakeluun. Lisäpeittolehdet ovat saavuttaneet hyvän aseman niin lukijoiden kuin mainostajienkin keskuudessa ja siksi panostamme myös jatkossa niiden kehitykseen.

Haluamme palvella

Tavoitteenamme Kaakon Viestinnässä on palvella yritysasiakkaita tehokkaasti, joustavasti sekä innostaen myös uusiin ajatuksiin ja kokeiluihin. Siinä onnistuaksemme olemme uudistaneet yritysasiakkaiden verkkosivut helmikuun lopulla. Otamme mieluusti vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia, jotta sinä asiakkaamme, löytäisit haluamasi kenties vielä nykyistäkin helpommin. Samalla toivon, että pystymme tuottamaan sinulle blogiin ja ajankohtaisiin mielenkiintoista sisältöä mediamainonnasta. Jatkossa tulet löytämään blogista mm. kehityssuuntia mainonnan maailmasta, trendejä, asiakaskokemuksia, analyyseja, tekniikkaa sekä kaikkea sitä, minkä uskomme olevan hyödyksi sinulle.

Jari Koskikuru

Jari Koskikuru

Kaupallinen johtaja
jari.koskikuru@kaakonviestinta.fi

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerromme digi- ja printtimainosratkaisuistamme sekä kattavista sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.