DIGIMAINONNAN TERMIT HALTUUN

CPM, lazy load, HTML5, viewability….että mikä oli?

Digimainontaan liittyen viljellään useita kryptiseltä kuulostavia termejä, jotka eivät välttämättä sano mainostajalle mitään. Yleisimmät termit ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaisia ja avaan niitä, jotta digimainontaa olisi helpompi lähestyä.

Näyttö- vai aikapohjaista

Yleensä ensimmäisenä törmää display-mainonta sanaan. Tällä tarkoitetaan yleisesti bannerimainontaa, jota näkee eri sivuilla desktopilla eli tietokoneilla ja mobiililaitteilla eli puhelimilla sekä tableteissa. Display-mainonnan yhteydessä törmää usein myös sanaan CPM, jonka perässä on usein vielä jokin euromäärä. CPM on lyhenne sanoista Cost Per Mille, joka tarkoittaa vapaasti käännettynä hintaa tuhannelle näytetylle mainokselle. Display-kampanjat myydään useasti CPM eli näyttöpohjaisesti. Esimerkiksi 8CPM tai 8€ CPM tarkoittaa, että tuhat mainosnäyttöä maksaa 8 euroa.

Jos mainostilaa taas myydään aikapohjaisesti, käytetään CPD hintaa eli Cost Per Day, joka viittaa siihen paljonko mainos maksaa päivässä. Aikapohjaiset mainospaikat ovat usein erikoismainoksia tai kiinteitä mainospaikkoja, jolloin mainos näkyy koko päivän ajan samassa paikassa. Erikoismainoksien yhteydessä, esimerkiksi meillä myynnissä olevassa tarranurkassa (suljettava mainos, joka näkyy sivun alakulmassa), puhutaan usein myös cappingistä tai frekvenssistä. Nämä termit kertovat montako kertaa tietyssä ajassa mainos näkyy. Esimerkiksi tarranurkka näkyy meillä kerran tunnissa samalle kävijälle.

Positiivinen lazy load

Lazy load ei ehkä kuulosta hirveän ripeältä termiltä, mutta on itseasiassa positiivinen asia mainonnalle. Kaakon Viestinnän lehtien sivuilla on kesästä asti ollut mainonnassa lazy load käytössä. Lazy load parantaa huomattavasti mainosten huomioarvoa ja viewabilityä. Mainos tulee näkyviin vasta, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle. Mainos kerryttää mainosnäytön vasta sillä hetkellä, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle. Mainos siis käyttää yhden näytön vasta silloin, kun kävijä on oikeasti mainoksen kohdalla. Kätevää, sillä näyttöjä ei pala siihen, että mainos näytetään sellaisessa kohtaa sivua, missä kävijä ei vielä edes ole! Tämä tekniikka parantaa myös mainosten viewability-arvoa. Viewability mittaa mainoksen näkyvyyttä. Viewability-arvo lasketaan IAB:n määritysten mukaan siten, kun mainoksen pinta-alasta on ollut vähintään 50% näkyvissä yhden sekunnin ajan selaimessa.

Mutta mitenkä ne aineistot sitten?

Nyt kun tiedät perusteet yleisimmistä termeistä, tullaankin aineistoon. ”Tuleeko teiltä valmiina aineisto HTML5:na vai…”? Tässä kohtaa voit siirtää hommat meille digimainonnan tiimille. Valmistamme kaikki digitaaliset aineistot, onpa tavoitteenasi sitten onnistua ulkomainonnalla, display-mainonnalla tai halusitpa sitten saada yrityksesi mainoksen Onnibussin tai liikenneaseman näytölle tankkaajien katsottavaksi, kauttamme saat niin mediatilat kuin valmiit aineistot. Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää digimainonnasta, tavoitat meidät myyjän tai yhteydenottolomakkeen kautta https://yritysasiakkaat.kaakonviestinta.fi/yhteys/.

Ja jos joulun myyntiä haluat boostata, niin katso täysin uusittu Joulukalenterimme https://yritysasiakkaat.kaakonviestinta.fi/kampanja-uudistettu-joulukalenteri/ .

Mukavaa syksyä kaikille!

Tuomas Havukainen

Tuomas Havukainen

Digituotantopäällikkö
tuomas.havukainen@kaakonviestinta.fi

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerromme digi- ja printtimainosratkaisuistamme sekä kattavista sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.