HYVÄT, PAHAT SOMEJÄTIT

Nämä 5 asiaa auttavat sinua ymmärtämään sosiaalisen median mainontaa tänään

Kuvittele itsesi keskelle kaunista kevätpäivää tarkkailemaan ihmisiä kaupungilla. Mitä havaintoja teet? Isolla osalla ihmisistä on katse suunnattuna puhelimeen, eikö vain? Mitä nämä sosiaalisen aikakauden kaksijalkaiset oikein puuhaavat?

Tiedät sen varmasti kertomattakin. He selaavat Facebookia, lataavat sisältöä Instagram Storyyn, verkostoituvat LinkedInissä ja kuuntelevat musiikkia sekä katselevat videoita Youtubessa. He ovat siis somessa! Koska sosiaalinen media on osa jo lähes jokaisen suomalaisen arkea, kysyn sinulta nyt tärkeän kysymyksen. Mitä yrityksesi tekee somessa?

1. Ilmaisella sisällöllä ei enää saavuteta oikeita tuloksia

Nykyisin orgaanisten eli ilmaisten sisältöjen leviämistä on lähes kaikissa some-kanavissa rajoitettu. Säännöllinenkään sisältöjen jakaminen ja vuorovaikutuksessa oleminen ei enää välttämättä takaa, että viestisi tulee kuulluksi. Maksullisen mainonnan merkitys sosiaalisessa mediassa on siis kasvanut valtavasti.

Ei kuitenkaan yksin riitä, että sosiaalisen median mainontaan syynätään euroja, sillä somessakin mainonnan laatu ratkaisee. Huonolaatuinen mainonta on tehotonta kanavasta riippumatta. Kuinka sitten tehdä tehokasta some-markkinointia?

Markkinoinnissa pätevät monet samat lainalaisuudet kuin ihmissuhteiden rakentamisessakin. Olenpa kuullut sitä deittailuunkin verrattavan. Tuleehan asiakastakin tavallaan lämmitellä ja kosiskella sekä pitää suhdetta yllä ja panostaa siihen, jotta hän sitoutuu tuotteeseesi tai palveluusi. Juuri tästä syystä some-markkinoinninkin tulisi olla suunnitelmallinen osa yrityksesi digitaalista strategiaa, ja kullekin kanavalle ja kampanjalle tulisi luoda selkeät tavoitteet ja mittarit.

2. Mitä käy hyvälle sisällölle, jos se ei näy oikeille henkilöille?

Yksi digitaalisen sekä sosiaalisen median markkinoinnin onnistumisen tärkeimpiä kriteereitä on oikeanlainen kohdentaminen. Hyväkin mainos voi valua täysin hukkaan, jos se ei saavuta haluttua kohdeyleisöä. Kuinka siis löytää se oikea?

Mainostamisen mahdollisuuksia ja kanavia on sosiaalisessa mediassa valtavasti, ja joskus yrittäjä saattaa tuntea tuskaa valinnanvaikeuden edessä. On Youtubea, Facebookia, Instagramia, LinkedIniä, Twitteriä ja monia muita sosiaalisia mediajättejä, joissa pitäisi olla näkyvillä ja läsnä, vai pitäisikö?

Vastaus on ei. Jokaisella edellä mainitulla jätillä on oma käyttäjäryhmänsä. Siinä missä LinkedIn on luonteeltaan asiallinen, ammatillisiin aiheisiin, rekrytointiin ja verkostoitumiseen sopiva kanava, on esimerkiksi Instagram vapaa-aikaan painottuva ja visuaalinen kanava, jossa jaetaan inspiraatiota ja hetkiä. Oleellista on siis se, missä kanavassa juuri sinun asiakkaasi luuraavat.

Oikeiden kanavien valinnan lisäksi on tärkeää oppia tietämään, kuinka kussakin kanavassa mainontaa kohdennetaan, mutta ennen kaikkea kenelle ja miksi. Ennen kohdentamista sinun tulee siis ymmärtää asiakkaasi sielunmaisemaa.

Tuotepäällikkömme Johannes rinnasti asiakasymmärryksen blogikirjoituksessaan arkiseen oppiin: jos ymmärrämme, mitä toinen tuntee tai ajattelee, pystymme näkemään hyvät ja huonot puolet myös omassa toiminnassamme. Opettele siis ymmärtämään asiakkaasi arkipäiväistä elämänrytmiä sekä käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja selvitä mistä ja milloin sekä millaisella viestillä hänet tavoittaa parhaiten.

3. Kuinka sitten määritän, kuka asiakkaani oikein on?

Nyt kysyn sinulta, kenet sinä oikeastaan haluat tavoittaa? Haluatko tavoittaa aivan uusia asiakasryhmiä, jotka eivät ole kuulleet yrityksestäsi aiemmin – siis potentiaalisia ostajia, vai kenties heitä, jotka jo tuntevat yrityksesi tai ovat jo asiakkaitasi? Haluatko siis lisätä myyntiä, sitouttaa olemassa olevia asiakkaita tai vahvistaa brändisi jalansijaa markkinoilla?

Oli tavoitteesi mikä hyvänsä, ennen markkinointitoimenpiteitä sinun kannattaa analysoida ja luoda liiketoiminnallesi yksi tai useampi ostajapersoona. Ostajapersoonalla tarkoitetaan ihanneasiakkaan profiilia. Millainen se on? Määritellessäsi yrityksesi ostajapersoonia mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Minkä ikäinen hän on?
  • Mikä on hänen sukupuolensa?
  • Missä hän sijaitsee?
  • Mistä hän on kiinnostunut?
  • Mitä hän harrastaa?
  • Mitä hän lukee tai katsoo televisiosta?
  • Mihin aikaan ja mistä kanavista hänet tavoittaa?
  • Mihin ongelmaan hän hakee ratkaisua?

4. Personoitu sisältö on tie kohdeyleisösi sydämeen

Ostajapersoonan määrittämisen jälkeen mieti, minkälaisen reaktion haluat mainonnallasi saavuttaa. Muista, että geneerisellä mainoksella ei välttämättä saavuteta yhtä hyviä tuloksia kuin personoiduilla mainoksilla. Minkälainen sisältö juuri tiettyä ostajapersoonaa puhuttelee?

Tärkeintä on siis ymmärtää, että kaikki ei toimi kaikille. Asiakkaasi ovat yhtä erilaisia kuin ihmiset yleensä, ja tämän vuoksi luovalla sisällöllä on väliä. Kun tämä kokonaisuus on hallussa, sinun on helpompi tavoittaa juuri sinun viestistäsi kiinnostuneet henkilöt tuloksellisesti.

Voit kohdentaa mainontaasi sosiaalisessa mediassa esimerkiksi sijainnin, iän, kielen, kiinnostuksen kohteiden ja demografisien luokitusten pohjalta. Lisäksi tavoitteestasi ja some-kanavasta riippuen voit kohdentaa mainontaa myös verkkosivustollasi vierailleille henkilöille, sähköpostilistaltasi löytyville henkilöille tai jopa sinulta jo ostaneille ihmisille. Mahdollisuuksia on runsaasti!

5. Se mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi huomenna

Sosiaalisen median mainonnalle ominaista on, että se mikä toimii tänään ei välttämättä toimikaan enää huomenna. Sen takia jatkuva testaaminen ja optimointi ovat tärkeässä roolissa tehokkuuden säilyttämiseksi. Ketterän some-tekemisen ansiosta teet tuloksia vielä huomennakin!

Kuulostaako liian työläältä, tai koetko että sinulla ei riitä aikaa, ideoita tai keinoja kaikelle yllä mainitulle? Ulkoista somesi meille! Me haluamme auttaa sinua. Vastaamme kanavien ylläpidosta, kampanjasuunnittelusta, mainosaineistojen luovasta suunnittelusta, sisällöntuottamisesta sekä kampanjatoteutuksesta. Asiantuntijamme seuraa sekä optimoi kampanjoiden tehokkuutta sekä raportoi sinulle tuloksista. Kysy lisää yritysasiakasmyynnistämme!

Sosiaaliselle aikakaudelle ominaista on myös tiedon nopea löytyminen ja sen saatavuus kaikille. Tunnetko ketään, joka ei etsisi tietoa Googlesta? Hakukoneoptimointi tulisikin nykyään ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti markkinointia tehtäessä. Kysy meiltä lisätietoa hakukoneoptimoinnista sekä hakusanamainonnasta! Autamme sisältöjäsi löytymään somen lisäksi myös Googlesta.

Kiia Koskinen

Kiia Koskinen

Some-sisältöjen tuottaja
Kaakon Viestintä

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerromme digi- ja printtimainosratkaisuistamme sekä kattavista sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.