Mainonnan tavoitteet kuntoon

Mainonta tarvitsee tavoitteen - aina!

Nyt, kun tiedämme, mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii, niin puhutaan hetki mainonnan tavoitteista – oli se sitten mitä tahansa mainontaa!

 Hyvä perusohje mainostajalle onkin hyvin yksinkertainen: suunnittele, aseta tavoitteet sekä mittarit ja mieti vasta sen jälkeen missä mainostat ja miten.

Käydään heti alkuun itsestäänselvyydet alta pois, jotta voit keskittyä uuden oppimiseen. Mainonnan tavoitehan aina on jollain tapaa tuoda liiketoiminnallista hyötyä, lisätä kauppaa tai lisätä myyntiä. Se voi tapahtua pitkällä tai lyhyellä aikavälillä, mutta se on kuitenkin haluttu lopputulos. Kyse ei ole niinkään siitä, etteikö tavoitteita osattaisi asettaa, vaan enemmänkin siitä, että ei muisteta mitata oikeita asioita oikeassa vaiheessa, jolloin mainonnan tehokkuutta voi olla vaikeaa todentaa.

Hyvä! Nyt voimme siirtyä siihen, mitä sinun oikeasti pitää tietää mainonnan tavoitteista. Olisi todella helppoa, jos asiakkaat myös ostaisivat yhtä suoraviivaisesti, mutta asiahan ei ole lainkaan sillä tavalla. Olet varmasti törmännyt termiin ”noisy world”, jota käytetään hyvin usein nykyajan mainonnasta puhuttaessa. Joka paikka on niin täynnä erilaisia mainosviestejä, että oikein mikään niistä ei tahdo erottua tai herättää haluttua reaktiota kohderyhmässä. Tässä tulemme siihen, mihin markkinointia ja erilaisia mainontakeinoja tarvitaan.

Paljastamme sinulle nyt onnistuneen mainonnan kaavan, jonka avulla saat oikeasti tuloksia aikaan!

Onnistuneen mainonnan kaava

Asiakaspolku voi näyttää esimerkiksi tältä

Ostopolku, customer journey, asiakaspolku – rakkaalla lapsella on monta nimeä riippuen siitä, mistä näkökulmasta sitä tarkastellaan. Polusta on erilaisia versioita mutta sen idea pysyy muuttumattomana. Kaikki ostopolun vaiheet tulee huomioida asiakaslähtöisesti, että mainontakokonaisuudesta tulee tehokas, ja että mainonnalla saadaan tuloksia aikaan. Ostopolkuajattelun tulisikin olla perusta, jonka päälle kaikki muu rakentuu. Tämän kaavan (tai polun) noudattaminen on suuri, ellei jopa suurin tekijä onnistuneen mainonnan tiellä.

Tässäkään vaiheessa homma ei kuitenkaan helpotu, sillä kuten yllä jo mainitsimme, asiakkaan polku ei kulje välttämättä suoraan eteenpäin. Sen takia sinun mainostajana täytyy olla osa jokaista askelta. Kysy seuraavia kysymyksiä: Luotko mainonnallasi kysyntää? Rakennatko brändiäsi? Ymmärrätkö asiakkaasi tarpeita niin hyvin, että pystyt puhuttelemaan häntä? Vai onko tekemäsi toimenpiteet vain yksittäisiä nopeita ratkaisuja siellä täällä, jotka joka tapauksessa hukkuvat mainosmassaan?

Toisin sanoen, tämän tiedon tietäminen ei vielä riitä, sillä pitää ymmärtää mitä se käytännössä tarkoittaa. Ja sen jälkeen alkaa kovin työ, eli itse mainonnan suunnittelu. Mainonnalle asetetut tavoitteet ohjaavatkin koko mainoskampanjaa aina sisällön suunnittelusta oikeiden asioiden mittaamiseen, optimointiin ja raportointiin.

Kun tiedetään, mitä halutaan saavuttaa, on toimenpiteitä helpompi tehdä. Jokaiselle asiakaspolun vaiheelle tulee valita omat mittarinsa, jotta mainonnan tehokkuutta voidaan todentaa sekä yksittäisten vaiheiden että koko kampanjan osalta. Sopivien mittareiden valinta helpottaa myös kampanjan optimoimisessa, joka on tärkeä osa mainontaa.

Millaisia tavoitteita digikampanjalla voi olla?

Display- eli bannerimainonnan kaksi tärkeintä tavoitetta ovat näkyvyys ja klikkaukset. Näiden jälkeen voi mitata itse verkkosivun tapahtumia: ostoja, uutiskirjeiden tilauksia, välitöntä poistumisprosenttia, yhteydenottoja – ja lopullisena mittarina kassaan kertynyttä rahaa.

Bannerimainonnassa näkyvyyden onnistumiseen tarvitaan:

  • kampanja-aikaan sopiva näyttömäärä
  • visuaalisesti näyttävä banneri, jossa on tavoitteen mukaan suunniteltu, kohderyhmää puhutteleva viesti.

Kun tavoitteena on klikkaus, tulee edellisen lisäksi mukana olla:

  • toimintakehotus eli call-to-action. Koska kilpailevia viestejä ja muita ajanviettotapoja on hurjan paljon tarjolla, klikkaustavoite onnistuu sitä paremmin, mitä paremmin bannerissa onnistutaan tuomaan ilmi se lisäarvo, joka klikkauksen päässä odottaa.

Miten pääsen alkuun?

Erilaiset digimainonnan kampanjatavoitteet sijoittuvat eri kohtiin ostopolkua, eli sitä tapahtumien sarjaa, joka ohjaa verkon käyttäjää kohti ostotapahtumaa. Siksi mainoskampanjan suunnittelu on hyvä aloittaa kysymällä itseltään, miksi yrityksemme tarvitsee mainontaa. Tunnetaanko yrityksenne tarpeeksi hyvin toimialueellanne? Käykö kivijalkaliikkeessänne tarpeeksi väkeä? Oletteko lanseeraamassa jotain uutta? Haluatteko ohjata kävijöitä tekemään ostoksia verkkokaupastanne, tilamaan uutiskirjeen tai lukemaan lisää toimintanne eduista?

Kun suunnittelet mainonnan (monikanavaisesti!) alusta loppuun kunnolla, voit myös odottaa oikeita tuloksia.

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

1.5.2020 YHTIÖJÄRJESTELYJEN MUUTOKSEN JOHDOSTA KAAKON VIESTINTÄ OY:N Y-TUNNUS VAIHTUU. UUSI Y-TUNNUS ON 2492479-3.
Samalla ESV-Paikallismediat Oy:n nimi muuttuu ja on jatkossa Kaakon Viestintä Oy.
Myös tilinumeroissa ja yhteystiedoissa tapahtuu joitain muutoksia.

Kaakon Viestintä Oy

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.