Minkälainen bannerimainonta toimii?

Banneri- eli display-mainonnalla on hyvin pitkä historia osana digitaalista mainontaekosysteemiä. Ensimmäinen bannerimainos julkaistiin vuonna 1994 ja sitä pidetään yhtenä mainonnan kehityksen huippuna. 
 
Vuosien saatossa voisi ajatella, että bannerimainonnan teho hiipuisi. Asia on kuitenkin hyvin päinvastoin, sillä myös bannerimainonta kehittyy jatkuvasti eteenpäin seuraten teknologian kehittymistä, mutta sen lisäksi myös erilaisia trendejä. Tämän voi huomata myös, jos googlettaa maailman ensimmäisen bannerimainoksen!
 
Historia on tärkeää mutta vielä tärkeämpää on se, minkälainen bannerimainonta toimii nykyisin ja mitä sen suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon? Joten ensi kerralla, kun mietit bannerimainontaa, pidä seuraavat vinkit mielessäsi!
 

6 vinkkiämme hyvään bannerimainontaan

 
    • Mieti, mikä on tavoitteesi. Tämä kuulostaa varmasti täysin ilmiselvältä, mutta usein konkretia jää kuitenkin uupumaan. Mieti tavoite tarkkaan ja kirjoita se jonnekin näkyville. Siten siihen on helppo palata. Tavoite vaikuttaa kaikkeen, joten kun se on kristallinkirkas, on helpompi suunnitella mainonta, kohderyhmät ja viestit.
    • Bannerin sisältö. Varmista, että kokonaisuus on selkeä mutta informatiivinen. Panosta visuaalisuuteen ja harmoniaan. Bannerin pitäisi herättää kiinnostus mainostettavaa asiaa kohtaan ja saada yleisö aktivoitumaan.
    • Erottuvuus. Jos somessa huomio pitäisi kiinnittää alle sekunnissa, niin samaa ajatusta voi käyttää myös bannerimainonnassa. Yhtä tärkeää on myös miettiä, miten bannerimainos olisi mahdollisimman ei-häiritsevä? Siihen voi vaikuttaa muun muassa kiinnittämällä huomiota väreihin, mainostyyliin ja mainonnan sopivuuteen kohderyhmälle.
    • Mainonnan kohdentaminen. Mainontaa kohdennetaan yhä enemmän kontekstualisuuden eli sisältöpohjaisen kohdentamisen kautta, ja niin myös bannerimainonnassa. 94%:lle digimedioiden kuluttajista on tärkeää pystyä luottamaan kuluttamansa digimedian sisältöihin. Kontekstuaalisuudella voidaan parantaa mainoksen huomioarvoa ja vaikuttavuutta kymmenillä prosenteilla. (Digitalist 1/2021.)
    • Mediaympäristö. Tämä on yhä tärkeämpi osa kaikkea mainontaa, sillä mediaympäristön luotettavuus vaikuttaa siihen, miten kuluttajat suhtautuvat mainontaan. Suomalainen digiuutismedia on arvokas mainosympäristö. (Digitalist 1/2021.)
    • Mainoksen formaatti. Kokeile rohkeasti erilaisia bannerimainonnan formaatteja, kuten animointeja, gifejä ja videoita – ne auttavat kiinnittämään käyttäjän huomion! Teknologia mahdollistaa myös edistyksellisten mainosmuotojen käyttämisen, kuten chatbottien hyödyntämisen bannereissa. Eri tavoitteissa ja tarkoituksissa toimii yleensä myös erilainen formaatti.

Mainonnassa kannattaa huomioida myös kokonaisuus ja monikanavaisuus. Varsinkin nuoremmat kohderyhmät käyttävät useita eri kanavia ja kohtaavat paljon erilaisia mainosviestejä. Muun muassa sen takia yhdessä kanavassa mainostaminen ei välttämättä riitä tarpeeksi vahvan muistijäljen jättämiseen.

Toivottavasti sait vinkeistämme apua bannerimainonnan tehostamiseen! Display-mainonnasta kanssamme voit lukea tarkemmin digisivultamme.

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6 Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Tietosuoja
Evästevalinnat
Kaakon Viestintä Oy

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

YHTIÖJÄRJESTELYJEN MUUTOKSEN JOHDOSTA KAAKON VIESTINTÄ OY:N UUSI Y-TUNNUS ON 2492479-3.


Samalla ESV-Paikallismediat Oy:n nimi muuttui, ja on jatkossa Kaakon Viestintä Oy.
Myös tilinumeroissa ja yhteystiedoissa tapahtui joitain muutoksia.