Mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii?

Mitä display- eli banneri-mainonta on?

Puhumme yleensä digimainonnasta, kun tarkoitamme display- eli bannerimainontaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että digimainonta kattaa paljon muutakin kuin vain banneri-mainonnan eri muodot. Tässä tekstissä keskitymmekin kertomaan sinulle, mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii. Jos se on jo tuttua asiaa, niin suosittelemme siirtymään suoraan alemmas mainontasanastoomme ja displayn hyötyihin!

Display-mainonta tarkoittaa erilaisissa verkostoissa ja verkkosivuilla näkyvää mainontaa, jonka takia sitä on perinteisesti kutsuttu myös banneri-mainonnaksi. Sana ”display” tarkoittaakin näyttöä tai näyttämistä, joka selittää asiaa osuvasti. Esimerkiksi Googlella on yksi suurimmista display-mainonnan verkostoista. Google-mainonnasta löydät lisää täältä!

Display-mainonnalle tyypillistä on, että asiakas maksaa mainoksista näyttökertojen mukaan. Yhtä tyypillistä on myös, että display-mainokset sisältävät toimintakehotuksen, eli CTA:n, joten mainosten tarkoitus ja tavoite on hyvin usein ohjata liikennettä esimerkiksi lisätietojen pariin.

Kenelle display-mainonta sopii?

Perinteisesti display-mainontaa on käytetty erityisesti yritysten tuote- ja palvelumarkkinointiin sekä kertomaan esimerkiksi meneillään olevista tarjouksista. Mainonnan onnistumisen kannalta otsikon kysymystä kannattavampaa olisi kuitenkin kysyä, että minkälaisia tavoitteita mainonnan suhteen on asetettu – tai onko?

Jos jotain pitäisi kuitenkin linjata, niin voisimme sanoa displayn sopivan hyvin tietoisuuden lisäämiseen – myös brändillisessä tekemisessä! 

Ymmärrä mainontaasi, ota termit haltuun

Digimainontaan liittyen viljellään useita kryptiseltä kuulostavia termejä. Yleisimmät termit ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaisia, joten avataanpa niitä hieman!.

Näyttö- vai aikapohjaista

Display-mainonnan yhteydessä törmää usein CPM:ään, jonka perässä on usein vielä jokin euromäärä. CPM on lyhenne sanoista Cost Per Mille, joka tarkoittaa vapaasti käännettynä hintaa tuhannelle näytetylle mainokselle. Display-kampanjat myydään useasti CPM eli näyttöpohjaisesti. Esimerkiksi 8CPM tai 8€ CPM tarkoittaa, että tuhat mainosnäyttöä maksaa 8 euroa.

Jos mainostilaa taas myydään aikapohjaisesti, käytetään CPD hintaa eli Cost Per Day, joka viittaa siihen paljonko mainos maksaa päivässä. Aikapohjaiset mainospaikat ovat usein erikoismainoksia tai kiinteitä mainospaikkoja, jolloin mainos näkyy koko päivän ajan samassa paikassa. Erikoismainoksien yhteydessä, esimerkiksi meillä myynnissä olevassa tarranurkassa (suljettava mainos, joka näkyy sivun alakulmassa), puhutaan usein myös cappingistä tai frekvenssistä. Nämä termit kertovat montako kertaa tietyssä ajassa mainos näkyy. Esimerkiksi tarranurkka näkyy meillä kerran tunnissa samalle kävijälle.

Positiivinen lazy load & viewability

Lazy load ei ehkä kuulosta hirveän ripeältä termiltä, mutta on itseasiassa positiivinen asia mainonnalle. Meidän tavoitteemme on auttaa yrityksiä saamaan tuloksia mainonnalla, joten Kaakon Viestinnän mediabrändien sivuilla on jo tovin ollut lazy load käytössä. Lazy load parantaa huomattavasti mainosten huomioarvoa ja viewabilityä. Mainos tulee näkyviin vasta, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle. Mainos kerryttää mainosnäytön vasta sillä hetkellä, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle. Mainos siis käyttää yhden näytön vasta silloin, kun kävijä on oikeasti mainoksen kohdalla. Kätevää, sillä näyttöjä ei pala siihen, että mainos näytetään sellaisessa kohtaa sivua, missä kävijä ei vielä edes ole tai minne hän ei ikinä päädy! Tämä tekniikka parantaa myös mainosten viewability-arvoa. Viewability mittaa mainoksen näkyvyyttä. Viewability-arvo lasketaan IAB:n määritysten mukaan siten, kun mainoksen pinta-alasta on ollut vähintään 50% näkyvissä yhden sekunnin ajan selaimessa.

Loistavaa – nyt hallitset display-mainonnan perusteet! Loppukaneettina vielä haluamme mainita, että mainostaessasi Kaakon Viestinnän mediabrändien sivuilla, voit olla varma siitä, missä mainontasi näkyy. Luotettavat sivustomme ja laadukkaat sisältömme tarjoavat mainonnallesi parhaat lähtökohdat onnistua. Lisäksi brändeillämme on vakiintunut paikka paikallisten arjessa, joten kun haluat viestisi näkyviin, autamme sinua mainontasi suunnittelussa. 

Ja vielä yksi tärkeä asia – mites aineistot?

Yleisimmistä termeistä tullaankin aineistoon. ”Tuleeko teiltä valmiina aineisto HTML5:na vai…”? Tässä kohtaa voit siirtää hommat meille digimainonnan tiimille – me valmistamme kaikki digitaaliset aineistot! Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää digimainonnasta, tavoitat meidät myyjän tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Tuomas Havukainen

Tuomas Havukainen

Digituotantopäällikkö
tuomas.havukainen@kaakonviestinta.fi

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

1.5.2020 YHTIÖJÄRJESTELYJEN MUUTOKSEN JOHDOSTA KAAKON VIESTINTÄ OY:N Y-TUNNUS VAIHTUU. UUSI Y-TUNNUS ON 2492479-3.
Samalla ESV-Paikallismediat Oy:n nimi muuttuu ja on jatkossa Kaakon Viestintä Oy.
Myös tilinumeroissa ja yhteystiedoissa tapahtuu joitain muutoksia.

Kaakon Viestintä Oy

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.