Tarinoilla onnistut

Tarinat onnistuneen markkinoinnin ytimessä

Aluksi muutama sana sisältömarkkinoinnin kasvavasta trendistä. Sisältömarkkinoinnista on tullut osa yritysten markkinointia niin maailmalla kuin Suomessa. Kehitys on ollut valtavaa viimeisten vuosien aikana, tarkasteltiinpa sitä mistä näkökulmasta hyvänsä. Ennuste sisältömarkkinointiin käytettävistä euroista kertoo tästä trendistä konkreettisesti.

Markkina-analyysiyhtiö Technavio on ennustanut sisältömarkkinointibisneksen kasvavan maailmanlaajuisesti 412,9 miljardin arvoon vuoteen 2021 mennessä. Ennusteen mukaan sisältömarkkinointiin käytettävä rahamäärä kasvaa 16 prosentin vuosivauhdilla. Meillä Suomessa puhutaan hieman hillitymmistä summista, mutta trendi on sama. Alueellisena toimijana todettakoon, että myös paikallisissa medioissa tämä nousujohteinen kehitys on ollut nähtävillä viimeisen kolmen vuoden ajan.

Sisältömarkkinointi ja tarinoiden voima

Sisältömarkkinointi kiteytyy kaupallisen viestin tarinallistamiseen. Kukapa ei pysähtyisi kuuntelemaan tai lukemaan mielenkiintoista tarinaa? Ei kuitenkaan mitä tahansa tarinaa, sillä sen pitää olla merkityksellinen ja sen pitää sytyttää. Oivaltavalla tarinankerronnalla, jolla onnistutaan aidosti auttamaan ja inspiroimaan kohdeyleisöä markkinoija on jo ottanut vahvan stepin kohti markkinoinnille asettamiaan kaupallisia tavoitteita.

Sisältömarkkinointi saa parhaimmillaan ihmisessä halutun reaktion aikaan. Se antaa hänelle uusia ideoita, ratkaisuja ongelmiin, helpotusta arkeen tai viihdyttää. Kuluttajan kallisarvoinen aika saattaa olla hektisessä arjessa hyvinkin haasteellista tavoittaa perinteisin keinoin. Sisältömarkkinointi puolestaan oikein kohdennettuna ja jaeltuna pysäyttää ja koukuttaa. Mikä parasta – laadukkaan, huolella mietityn ja suunnitellun sisältömarkkinoinnin avulla ihminen hakeutuu vapaaehtoisesti yrityksen palveluiden tai tuotteiden pariin.

Tarinat markkinoinnin keinona tuovat brändin lähelle kuluttajaa. Ne muistetaan, koska niiden avulla päästään vaikuttamaan tunteisiin. Tunteet taas vaikuttavat päätöksentekoon. Tarinat tarjoavat elämyksiä ja ovat erinomainen erottumistekijä. Tarinat ovat sisältömarkkinoinnin lähtökohta, mutta ne eivät kuitenkaan yksin riitä. Lisäksi jakelu, oikea-aikaisuus, kohdentaminen ja data ovat avainasemassa. Suunnitelmallinen, jatkuva ja strateginen sisältömarkkinointi tuo hyvin suurella todennäköisyydellä markkinoijalle liiketoiminnallista menestystä ja sitoutuneita asiakkaita.

Suunnitelma, kanavat ja oikea-aikaisuus

Parhaan tuloksen saavuttamiseksi sisältöstrategian eli pitkän tähtäimen suunnitelman luominen on järkevää. Siinä määritellään kohderyhmät, hahmotetaan ostoprosessi sekä käytettävät kanavat eri ostopolun vaiheissa. Strategia tehdään asiakaslähtöisesti, ei tuote tai palvelu edellä. Tarjoillaan siis kohdennetut tarinat suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti, jatkuvan ja säännöllisen tekemisen kautta.

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin aallon harjalla ovat sosiaalinen media, videot sekä vaikuttajamarkkinointi, ja lisäksi jalansijaa ottavat podcastit. Sosiaalisen median vahvuus on sen reaaliaikaisuus, videon hyvä huomioarvo ja vaikuttajien uskottavuus. Podcastien hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa on vielä marginaalista, mutta niiden suosion oletetaan kasvavan. Podcastien hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa on kiinnostava lisä, jonka avulla on mahdollista saavuttaa kuluttajan jakamaton huomio suhteellisen pitkäksi ajaksi.

Sisältökumppani

Osaava ja luotettava sisältökumppani on merkityksellinen, oli kyse sitten pienistä tai suurista kokonaisuuksista, ostetusta tai omasta mediasta. Yrityksellä itsellään on alan asiantuntijuus, ja sisältökumppani palvelee oivaltavien sisältöjen osalta markkinoijan tarpeen mukaisesti. Esimerkiksi silloin, jos markkinoijan oma media on jakelukanavana, sisältökumppanilla voi olla merkittävä rooli ideoinnissa, suunnittelussa, sisältöjen tuottamisessa eri kanaviin ja asiantuntijapalveluiden tarjoajana.

Lopuksi oivallinen esimerkki yrityksen oman median hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa. Pauligin barista-instituutti on rakennettu kahvialan ammattilaisia ja koti-baristoja monipuolisesti palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yritys on napannut aiheen ajatusjohtajuuden ja rakentanut kahvihifistelijöiden oman yhteisön. Media sisältää hyödyllistä tietoa, oppia ja viihteellisiä elementtejä. Itsekin kahvin suurena ystävänä inspiroiduin! https://www.pauliginstituutti.fi/

Katja Himanen

Katja Himanen

Myyntijohtaja, sisältömarkkinointi
Kaakon Viestintä

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä

Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6
Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Kaakon Viestintä ja ESV-Paikallismediat

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa UUTISKIRJE