Verkon kävijämäärät hurjassa kasvussa - näin hyödynnät sitä

Tilastot tukevat: markkinointi kannattaa edelleen

Nyt ei välttämättä tunnu juuri siltä, mutta markkinoinnista ja mainostamisesta on hyötyä myös tällä hetkellä. Tilastot osoittavat, miksi näin on. Mutta ennen kuin perehdymme niihin tarkemmin, käydään läpi muutama tärkeä seikka.

Tilanne on monelle yrittäjälle ja yritykselle hankala, jonka takia välttämättömiä kuluja pyritään karsimaan. Se on ihan ymmärrettävää – liiketoiminnan jatkuvuus halutaan turvata. Nyt ei kuitenkaan välttämättä ole hyvä hetki luopua kaikesta markkinoinnista. 

Markkinoinnillisia toimenpiteitä täytyy tietenkin järkevöittää ja suunnitella tarvittaessa uudestaan, mutta ei missään nimessä pysäyttää kokonaan. Panokset kannattaakin suunnata sinne, mikä on juuri nyt järkevää. Eli, minne?

Tutkimukset todentavat sitä, minkä olemme jo voineet maalaisjärjelläkin todeta: kuluttajat ja kulutus ovat siirtyneet vahvasti verkkoon.

Sanomalehtien liiton teettämän tutkimuksen* mukaan 71% vastaajista piti painettua tai digitaalista sanomalehteä tärkeimpänä tiedonlähteenä koronapandemiaan liittyen. Tuhat suomalaista -tutkimuksen* vastaajista 33% kertoi nimenomaan lisänneensä sanomalehtien digipalveluiden käyttöä, kun painetussa versiossa vastaava luku oli +11%.

Kaakon Viestinnän verkkopalvelussa voimme huomata saman: viimeisten kuukausien aikana tavoittavuuslukemamme ovat olleet merkittävässä kasvussa.

                                                                                                                                                                             

Vähintään kahdesti viikon aikana sivuilla tai sovelluksessa käyneiden selaimien tai laitteiden määrä on kasvanut kaakon lehdissä 43 prosenttia*. Ihmiset todella kuluttavat aikaansa nyt eri verkkopalveluiden parissa, ja sitä kautta myös hyvien sisältöjen tärkeys nousee keskiöön.

3 vinkkiä tilanteen hyödyntämiseen

  1. Koska nyt ostetaan verkkokaupoista, luetaan paljon lehtiä, kulutetaan viihdepalveluja ja selaillaan sosiaalista mediaa, keskitä mainonta sinne, missä kuluttajat ovat.
  2. Mainostajien määrä markkinoilla on vähentynyt ja se tulee varmasti vielä vähentymään, joten mainosten huomioarvo on korkeampi kuin ennen. Sanomalehtimainonnan huomioarvojen keskiarvo on noussut 9.3.2020 jälkeen jopa 10%*. Siispä, nyt jos koskaan kannattaa panostaa määrän sijasta laatuun. Mitä lisäarvoa sinun yrityksesi voisi tuoda kotona ”jumissa” oleville asiakkaille?
  3. Kuluttajat ovat nyt erityisen vastaanottavaisia kaikelle positiivisuudelle. Mieti, kuinka sinun brändisi voisi tuoda osuutensa siihen ja hyödynnä sitä mainonnassa. 
  • + Yhdistä edelliset kolme!

Ja miksi nyt ylipäätään kannattaa mainostaa?

Vastaus kysymykseen on hyvin yksinkertainen: tilanne on väliaikainen.

Kriisin purkauduttua juuri sinun brändisi haluaa olla se, jonka ihmiset muistavat. On myös hyvä pitää mielessä, että mainontaakin on hyvin monenlaista. Jos liiketoimintasi onnistuu pääasiassa verkossa, on selvää, että tuote- ja palvelumainontaa kannattaa yhä tehdä.

Erityisesti sosiaalisessa mediassa on ollut esillä kuluttajalähtöisiä paikallisten toimijoiden tukikampanjoita, eli paikallisuus koskettaa varsinkin pandemian aikaan.

Nyt jos koskaan kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että ihmiset odottavat vastuullisuutta ja asiakaskokemuksen tärkeys korostuu entisestään!

Yhteenvetona voimme todeta, että tässä tilanteessa on tunnistettava mitä ja miten mainostaa. Toisesta näkökulmasta katsottuna, tämä voi olla otollista aikaa myös täysin uudenlaiselle liiketoiminnalle ja synnyttää ideoita, joita ei muuten syntyisi.

 

 

Muista, että voit aina olla yhteydessä yritysmyyntiimme, jos kaipaat apua mainonnan suunnittelussa. Asiantuntijamyyjämme ratkovat asiakkaiden pulmia myös epidemian aikana – etänä totta kai!

*Lähde: SLL – Tuhat suomalaista 4/2020

*IRO Tuhat suomalaista / Oma koronabarometri – Mediakysymykset / Maalis-huhtikuu 2020

*Lähde: Google Analytics 

*Lähde: Kärkimedian mainonnan tietopankki 2020

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tekijänoikeudet © Kaakon Viestintä Käyntiosoite: Teollisuuskatu 2-6 Postiosoite: PL 6, 50101 Mikkeli

Tietosuoja
Evästevalinnat

1.5.2020 YHTIÖJÄRJESTELYJEN MUUTOKSEN JOHDOSTA KAAKON VIESTINTÄ OY:N UUSI Y-TUNNUS ON 2492479-3.
Samalla ESV-Paikallismediat Oy:n nimi muuttui, ja on jatkossa Kaakon Viestintä Oy.
Myös tilinumeroissa ja yhteystiedoissa tapahtui joitain muutoksia.

Kaakon Viestintä Oy

Etelä-Saimaa
Itä-Savo
Juvan Lehti
Kaakonkulma
Kangasniemen Kunnallislehti
Keskilaakso
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Luumäen Lehti

Länsi-Saimaan Sanomat
Länsi-Savo
Paikallislehti Joutseno
Pitäjänuutiset
Puruvesi
Uutisvuoksi
ES Keskiviikko
KS Keskiviikko
LS Keskiviikko

Tilaa uutiskirje

Saat uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.